Játék: Első társasom – Horgászjáték

Egy igazán jól kitalált társasjátékot ajánlunk kisebbeknek. Garantált siker az ügyességet is igénylő horgászat, és az örömteli játék közben megannyi fontos képesség fejlődik.

A játék tartalmaz egy könnyen érthető, hasznos játékleírást, csoportos és egyéni játékhoz is ellát tanácsokkal. Lényegében egy jópofa horgászatról van szó, ahol a szimpla pecázás kiegészül formaberakó játékkal és színegyeztetéssel. A szabályok betartásával nemcsak az győzhet, aki mellé odaszegődik a szerencse, hanem az is, aki a legügyesebben bánik a horgászbottal.

Be kell végre vallanunk valamit, a tesztelés mindig úgy kezdődik nálunk, hogy alig várjuk – mi felnőttek – hogy a fólia lekerüljön a játékról és neki is essünk, játszunk egy jót :-) Fontos, hogy a gyermek szeressen foglalatoskodni egy játékkal, de mennyivel szerencsésebb, ha a felnőtt tetszését is elnyeri a móka. A horgászat pedig pont az a tevékenység, ami a kellékek miatt nagyon felkelti az érdeklődést. Lássuk be, inkább elméleti szakemberek vagyunk az igazi pecázás terén, hiszen ritkán jutunk olyan helyre, ahol kedvünkre űzhetjük a halfogást. Milyen nagyszerű, hogy akár a téli évszakban is előkapjuk és odavarázsoljuk a nappaliba a tavat, halat, botot és kezdődhet is a kaland.

Már első ránézésre vonzó kellékekkel találkozunk: a tengerfenék telis tele csupa kedves állatkával, mosolygó rákok, teknős, korallok, tengeri sünök láthatók a doboztó alján. A bot strapabíró – bár egy kapitális csukát nem lehet kifogni vele, de a tengersok fordulót garantáltan jól bírja. A kifognivalók, a halak megfelelő méretűek, esztétikusak, színesek, jól passzolnak a gyermekek markába. A bot és hal találkozási, illeszkedési pontja jól kivehető, ez azért fontos, mert a célzásnál döntő jelentősége van annak, hogy látja-e a gyermek, hová kell érinteni a bot végén himbálózó csalit.

Valójában a játékóránkon két és fél évesekkel is kipróbáltuk a játékot.Természetesen a szabályokat módosítottuk, kezdetben csak ismerkedtünk azzal a mozzanattal, hogy a halat ne a kezünkkel, hanem szabályosan: a bot végén lévő csalival fogjuk ki. A fotókon is látszik, hogy ez nem mindig sikerül, de ez teljesen természetes. Nekünk kell korrigálni a mozdulatokat, amit akár a gyermek kezének vezetésével is megtehetünk. Csábító ugyanis a két-három sikertelen kísérlet után egyszerűen megfogni a csalit és pusztán rárakni a halra. Külön új képességet jelent az az egyensúlyozást és szem-kéz koordinációt igénylő (és fejlesztő) funkció, hogy ne a közvetlenül a kézzel, hanem egy kezünkben tartott közvetítővel, a horgászbottal érjük el a kívánt célt. Hamar belejöttek a gyerekek, így tovább léphettünk egyet.

Bevezettük a színkocka használatát is. Hát ez már nagyon társasos, tényleg, hiszen a kockával dobni kell és valójában nem a gyermek, de nem is a felnőtt mondja meg, melyik halat kell kifogni, hanem egyenesen maga a kocka. Ha piros, piros halat keresünk, ha sárga, sárgát. Egészen gyorsan rátanultak a gyerekek erre a szabályra is. A színkocka és a hozzá társítható megfelelő színű hal nagyon sok lehetőséget adott arra, hogy alaposan elmélyítsük a színekkel kapcsolatos tudnivalókat.

Miután be tudták tartani azt a nem is olyan egyszerű szabályt, hogy egymás után felváltva kerülünk egyenként sorra és nem egyszerre, valamint először a kockával dobunk és a megfelelő színű halat fogjuk ki, jöhetett a kirakótábla is. Ugyanis minden egyes dobás és fogás után jár a játékosnak egy ugyanolyan színű kirakó darabka is, melyet össze kell gyűjteni, helyre kell a táblán illeszteni. Hát így lesz jó összetett, jó komplex, és jó izgalmas a játék. Megtornáztatja a koncentrációt, hiszen ahhoz, hogy ügyeskedjünk a pecázás során kitartó figyelemre van szükség.

Alkalom nyílik a beszéd, összefüggő beszéd, általános tájékozottság bővítésére is a kaland során. Nagy szerepet kap a színegyeztetés, de a formák felfedezése, helyre illesztése is. És közben folyamatosan össze kell hangolni a szem és a kezek munkáját. A mindennapi élet gyermekek és felnőttek számára telis tele van szabályokkal. Olyan jó, hogy ilyen társasjáték szabályainak betartásával alaposan begyakorolható egy sor ezek közül. Hiszen pl. amíg az egyik játékos dob és fog és rak, addig a másiknak, illetve a többieknek türelemmel meg kell várni, mire rájuk is kerül sor.

A szociális érettség és a párbeszéd fontos alapja, hogy magunkra és másokra is figyeljünk, alkalmazkodjunk a szerepcsere szabályaihoz is. A játék fejlesztő értéke felől semmi kétség, de sok olyan játék van, ami megmozgat a funkciókon belül eget-földet, a gyerkőc valahogy mégsem akar vele játszani. Ennél a játéknál azonban semmi ilyesmit nem tapasztaltunk a gyerekek hozzáállását tekintve. Alig tudtuk visszapakolni a játék elemeit vissza a dobozba. Ráharaptak :-)

Praktikus tanácsok / játékvariációk

Minél több ötletünk támad egy játék felhasználását illetően, annál több lehetőséget aknázhatunk ki egyetlen egy játékból, annál több funkciót alapozunk közben és annál tovább leköti a gyermek figyelmét. Ez a társas elve többféle játékhoz kínál kellékeket. Ahogyan a tesztelés résznél bemutattuk, annak mentén javasoljuk az otthoni bevezetését is a horgászkalandnak. Íme néhány variáció, további ötlet:

• Csak a kocka és a halacskák kerülnek elő. Amilyen színűt dobunk, olyan színű halat mutatunk fel.
  • Csak a kocka és a kirakó kerül elő. Amilyet dobunk, olyan elemet helyezünk a kirakótáblába.
  • Mennyiségekkel való játékhoz: fogj ki két halat és tedd a bal oldalra, aztán hármat horgássz még ki és tedd a jobb oldalra. Melyik több?
  • Tapintáshoz: letakarjuk az összes halat, majd arra kérjük, vegye elő a kendő alól a polipot. Anélkül kell megtalálnia, hogy látná az adott figurát.
  • Tapintáshoz még: letakart figurák közül kitapint egyet – Mit fogtál ki? – Meg kell neveznie a formája alapján, mit tart a kezében. Vagy bekötjük a gyermek szemét, egy figurát a kezébe adunk és meg kell mondani a tapintás során, mi „ficánkol” a kezében.
  • Bekötött szemmel a kirakó elemeit is megpróbálhatjuk helyére illeszteni.
  • Nagyobbaknál nehezíthetjük úgy is a játékot, hogy belehelyezünk a doboz aljába egyéb fémből készült apró tárgyat – melyet vonz a mágnes. Feladat: úgy kell a halat kifogni, hogy semmi más ne akadjon a botra.
  • Készíthetünk a doboz aljára helyezett halakról fotót, aztán újabb elrendezésük után még egy képet és így tovább. Feladat: csak a bot segítségével úgy berendezni a tenger fenekét, hogy ugyanolyan legyen a figurák elrendezése, mint a fotón.
  • A fenti játékot tovább lehet nehezíteni: rövid ideig mutatjuk a képet, ez alatt kell a gyermeknek bevésni, majd emlékezetből kirakni a figurákat.
  • A halakat egymás mellé rendezve egy sorban az asztalon játszhatunk, Mi hiányzik? – Mi változott meg? játékot is. Alaposan megfigyeljük a halacskák sorát, majd „Jó éjszakát’ instrukcióra a játékosok becsukják a szemüket. Ezidő alatt vagy elemelünk a sorból vagy sorrendben változtatunk meg két figura helyét. ”Jó reggelt” hallatán, a szemek kinyílnak, a játékosoknak pedig meg kell fejteni a rejtélyt és vissza kell állítani az eredeti állapotot, sorrendet.

Rendelje meg most: Első társasom – Horgászjáték (7 420 Ft)

HABA játékbolt és nagykereskedés
1126 Budapest, Csörsz u. 7.
Tel.: (+36-30) 791-5858
Honlap: www.dione.hu
Facebook: HABA mintabolt és nagykereskedés

(X) A játékajánlót a Dioné Kft. megbízásából készítettük. Kizárólag olyan termékeket ajánlunk a szülők és gyermekekkel foglalkozó szakemberek figyelmébe, amelyeket kipróbáltunk, értékesnek tartjuk és ezért jó szívvel ajánlunk másoknak is. Ajánlásunk nem hirdetés, a szöveget a GEKKO Pedagógia munkatársai fogalmazták.